ACT & RFT

Relationeel Frame Theorie (RFT) is een psychologische theorie die zich richt op hoe mensen taal en betekenissen gebruiken om relaties tussen objecten, gebeurtenissen, emoties en andere concepten te begrijpen en te vormen. RFT gaat ervan uit dat mensen niet alleen woorden en symbolen gebruiken om de wereld om hen heen te beschrijven, maar dat ze ook betekenisvolle relaties leggen tussen deze woorden en symbolen. Deze relaties kunnen bijvoorbeeld bestaan uit overeenkomsten, verschillen, oorzaak en gevolg, samenhang enzovoort.
Een belangrijk idee in RFT is het concept van 'relational framing', wat verwijst naar het vermogen van mensen om verschillende relaties tussen woorden en symbolen te creëren en te begrijpen. Dit vermogen stelt ons in staat om betekenisvolle verbanden te leggen tussen dingen die op het eerste gezicht niet met elkaar verbonden lijken te zijn. Een voorbeeld van relational framing is het begrip 'goed' en 'slecht'. Deze begrippen zijn relatief en kunnen alleen worden begrepen in relatie tot andere concepten, zoals 'beter' of 'slechter'. Dit vermogen om relaties te leggen en te begrijpen is een essentieel onderdeel van taal en denken. RFT is een theorie die zich richt op hoe we betekenisvolle relaties leggen tussen woorden en symbolen, en hoe deze relaties ons begrip van de wereld beïnvloeden. RFT biedt een theoretisch kader voor ACT door de nadruk te leggen op de rol van taal en symbolen in ons gedrag en onze ervaringen. ACT gebruikt vervolgens de praktische technieken die voortkomen uit RFT om psychologische flexibiliteit te bevorderen en om mensen te helpen hun doelen te bereiken en betekenisvolle relaties te onderhouden. Door deze twee modellen te combineren, kunnen beoefenaars van ACT de krachtige theoretische basis van RFT gebruiken om hun praktische toepassingen te versterken en te verfijnen.